deneyim yerini hiçbir şey tutamaz. Kardeşinizin Runescape hesabının askıya alınması gibi bir deneyim talihsizlik hissettirse de.

Robbie Ferguson, en sevdiği oyunları oynamak için binlerce saat harcayan hevesli bir oyuncu olarak büyüdü. Kader bir gün, Runescape’e giriş yaptı ve dijital mülkiyete ve Web3 oyun dünyasına bakışını sonsuza dek değiştirecek bir dizi olayı harekete geçirdi:

“Kardeşimin paylaştığımız Runescape hesabına giriş yaptım, vahşi doğaya girdim ve tüm Red Dragon zırhını kaybettim. Ertesi gün kendimi o kadar kötü hissettim ki yerine koymak için bir altın çiftliğinden altın aldım. Ertesi gün hesap bloke edildi.”

Olay, 2014 yılında Bitcoin’e girişiyle blockchain alanına dahil olan bir yazılım geliştiricisi olan Ferguson’da bir iz bıraktı. 2015 yılında Ethereum’un ortaya çıkması ve ekosistemin potansiyeli ile ilgisi arttı.

Ferguson’un Runescape yasağı olayı, oyun ekonomilerinin ve varlıklarının ana akım şirketler tarafından yönetildiği “keyfi dokunulmazlık” olarak adlandırdığı bir hayal kırıklığının ardından blockchain oyun geliştirmeye girişini ateşledi.

Eylül 2022’de Singapur’daki Token2049 konferansı sırasında finanskulis’a konuşan Ferguson, kardeşi James ve Alex Connolly’nin merkezi olmayan bir oyun yaratmaya yönelik ilk girişimlerinden sonra 2018’de blok zincir teknolojisi şirketi Immutable’ı nasıl kurduklarını paylaştı.

Robbie Ferguson, Singapur’daki Token2049 haftasında Asia Blockchain Gaming Alliance Summit’te sunum yapıyor.

Ethereum tabanlı bir oyunda ilk denemeleri olan Ether Bots, üçlüye zincir üzerinde ve zincir dışı nelerin çalışması gerektiğini öğretti ve Web3 tabanlı oyunlar ve Fungible Token (NFT) işlevselliği oluşturmak için bir altyapı platformu için zemin hazırladı. Ek olarak, Ferguson, oyun içi varlıkların dijital mülkiyetinin statükosunu bozmaya çalıştı:

“Oyunlarla başlamamızın nedeni, NFT’ler için açık ara en heyecan verici kullanım durumları olmalarıdır. İnsanların hiçbir hakkı olmayan dijital mülklere her yıl 110 milyar dolar harcanıyor ve bu tam bir dolandırıcılık.”

İlk baskılarından öğrenilen derslerle, blockchain destekli taktik kart oyunu Gods Unchained’in başarılı lansmanı, blockchain geliştirme firmalarının NFT entegrasyonu ile Web3 oyunları geliştirmeleri için bir platform olan Immutable’ın kuruluşunda ayrılmaz bir rol oynadı.

Çözümü anlayın

Immutable, iki ayrı fakat ayrılmaz bir şekilde bağlantılı segmentlerden oluşur. ImmutableX, şirketin Ethereum Layer 2 NFT ölçeklendirme platformudur, Immutable Studios ise şirketin oyun geliştirme koludur.

Ferguson, Ethereum tabanlı Katman 2 çözümü NFT platformu olan ImmutableX’in, diğer blockchain oyunlarının üzerine inşa edildiği altyapının işlevselliğini şekillendiren Gods Unchained’in geliştirilmesinden paha biçilmez dersler öğrendiğini iddia ediyor:

“Teknik açıdan, hizmet açısından ve kullanıcı deneyimi açısından oyunun ihtiyaçlarını gerçekten anlamayan birçok oyun platformu inşa edildi.”

Gods Unchained’in lansmanında, ilk haftada 50 milyon NFT basıldı ve bu, Ethereum ekosistemindeki yüksek gaz ücretleri nedeniyle fiyat artışına neden oldu. Bu, Ferguson’un açıkladığı gibi, Web3 NFT paketli bir oyunu herhangi bir şirket için uygun hale getirmek için ölçeklendirme ve baskı maliyetlerini düşürme konusundaki büyük ihtiyacı vurguladı:

“Eğer bu büyük ölçekte olacaksa, bu şeyleri sıfır maliyetli hale getirmemiz gerekiyor. 100 milyon oyunculu tek bir orta ölçekli oyunu alırsanız, her biri günde sadece bir veya iki kez işlem görürse, o şirket için haftada on milyonlarca dolarlık bir maliyet tabanınız olur.”

ImmutableX, günlük oyun içi öğeleri düşük maliyetli gruplarda takas edilebilir hale getirmeye odaklanır. Ferguson yine örnek olarak Gods Unchained’i gösterdi, ticaret kartları piyasadaki en yüksek değerlerden sadece %10 düştü, çünkü “insanlar oyun içi kullanmak için ticaret kartları kullanıyorlar, Ethereum’un fiyatı 1.200 dolar veya 4.000 dolar olduğu için değil.”

Yüksek kaliteli NFT’ler her zaman oyun içi pazarın bir parçası olacak olsa da Ferguson, kullanım kolaylığının oyun içi ekonomiyi yönlendirmesi gerektiğini söylüyor. Bu daha sonra karlılık sorusuna ve Immutable’ın web sitesinde lanse edilen NFT’lerin ücretsiz basımını nasıl sunabildiğine yol açar.

Immutable, sıfır bilgi toplamaları (ZK) ile NFT madenciliğinin tüm maliyetlerini ödeyerek ve ölçek ekonomileri sunarak, milyarlarca işlemin “makul bir maliyetle” bir araya getirilmesine izin vererek bunu kolaylaştırır. Bu, Immutable için hala sekiz haneli bir dolar tutarı, ancak Ferguson uyarıyı vurguladı:

“Herkesin bu varlıkları inanılmaz derecede değerli tasarruflarla ücretsiz olarak oluşturmasını ve bunun yerine her işlemde küçük klipler aracılığıyla para kazanmasını sağlıyoruz, yani oyunlar ve kullanıcılarla tam olarak aynı teşvike sahibiz, yani hacmi en üst düzeye çıkarmak için. ”

Ethereum ağına geri verme

Immutable’ın blok zinciri tabanlı oyunlara güç sağlamak için NFT madenciliğinin ölçeklenebilirliğini çözme çabaları, zk-STARK-Proof teknolojisine öncülük eden Ethereum Layer 2 platformu Starkware’e çok şey borçludur.

Teknoloji aynı zamanda Immutable’ın karbon nötr olduğunu iddia etmesine izin veriyor ve Ferguson, Ethereum ağındaki bir bloğun sadece bir kısmını kaplayan tek bir kanıtta 600.000 NFT’yi basma yeteneğini açıklıyor.

Bununla birlikte, zk-Rollups ve Ethereum’un birleşmesi, Immutable gibi altyapı sağlayıcılarının gelecekte giderek artan sayıda Web3 tabanlı oyun oluşturmasını sağlamak için önemli bir platform oluşturdu:

“NFT’lerin sonunda benimseyeceği saniye başına işlem ölçeğinin yüzde bir kısmına ulaştık. O zaman bile, dünya çapında milyarlarca oyuncuyla oyun oynamayı dönüştürmek istiyorsak, her gün birkaç varlık ticareti yapmak yığın talebini kökten artıracaktır.

Ferguson’a göre, Immutable, OpenSea’den Nifty Gateway’e kadar NFT pazarları tarafından bugün kullanılan iki yaygın NFT ölçeklendirme paradigması olan toplu madencilik ve ertelenmiş madenciliğin geliştirilmesinde de rol oynadı.

Neden blok zinciri?

Blockchain uzmanları, bazı endüstrilerin mevcut sistemleri geliştirmek için teknolojiyi kullanması gerekip gerekmediğini sıklıkla merak ettiler. Ferguson, dijital kullanıcıların herhangi bir dijital ortamda edindikleri öğeler ve varlıklar üzerinde hakları hak ettiğine olan inancını vurgulayarak bu soruyu dikkatle ele aldı:

“Görev, insanların daha iyi bir deneyim yaşaması ve dijital mülkiyete sahip olması için kaputun altında Web3 kullanan daha iyi bir oyun yapmak olmalıdır. Son otuz yıldır tüketicilere satılan, sırf bir şey soyut olduğu için onun üzerinde haklara sahip olmamanız gereken yalandır.”

Ferguson, son 18 ayda Web3 oyunlarına yapılan 9 milyar dolardan fazla yatırımın altını çizerek, sektörün başarısının şimdiden etkili olduğuna inanıyor. Bu da, özsermaye sahipliğinde bir kaymaya neden olacaktır:

“Sosyal faydaları çok büyük. İnsanların oyun içi varlıklar oluşturması ve herkesin oyunlar için içerik oluşturabilmesi sayesinde ekonomilere erişimi demokratikleştiriyoruz. Web3 artık bu insanları çok daha iyi para kazanmaları için güçlendirebilir.”

Web3, mülkiyeti kullanıcıların eline verebilirken, bu, ana akım AAA şirketlerinin gelişen sektöre göz kulak olmadığı anlamına gelmez. Ferguson’un açıkladığı gibi, bu şirketler Web3 oyunları yeni bir arzu edilen standart haline geldikçe kendilerini yıkıcı teknolojinin önünde konumlandırmaya çalışacaklar.

Bu arada, Immutable büyümeye devam ediyor. Avustralya merkezli blockchain teknoloji şirketi 300’den fazla kişiyi istihdam ediyor ve Coinbase, Tencent, Galaxy Digital ve Animoca Brands gibi yatırımcılardan 300 milyon doların üzerinde para topladı.